Kőműves, burkoló, szobafestő, lakásfelújítás, falazás, vakolás, betonozás, ,szobafestés, festés, mázolás, tapétázás,
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Felujítás és építés! Tel: +36 20 594 0260
 
Aktuális árak
 
Lakásfelújítási munkák Árak
 
Építkezőknek ,telek és lakásvásárlknak
 
Éptőmesterség
 
Budapesti hidak tőrténete. XXI. Az Erzsébet (kábel) híd

 

Az Erzsébet (kábel) híd
 

 

A főváros bal-parti felének a Szabadsajtó út, jobb-parti felének a Döbrentei tér olyan kulcspontjai, ahol a közeli és a távoli környék legfontosabb közlekedő vonalai összefutnak, amelyek tehát a közlekedés fókuszai. Az Ördögárok völgyében haladó főútvonalakat és a Kerepesi út egyenes folytatását köti egymással össze az Erzsébet híd, amely ily módon legközpontosabb fekvésű hidunk. Háromnyílású, merevítő-tartós függőhíd. Régi alépítményekre épült, azoknak kis mértékű átalakításával. A régi Erzsébet lánchíd megjelenésében szerves része volt a fővárosnak. Eredeti formájában szerették volna újjáépíteni. Nem lehetett. Az új Erzsébet híd - amely a szó szorosan vett értelmében a helyébe lépett - méltó utód.

Nyílás méretek: 44,3 + 290,0 + 44,3 m
Hidhossz: 378,6 m
Hidszélesség: 27,1  m
Kocsipálya szélesség: 18,2 m
Gyalogjárdák szélessége: 2x3,0 m
A beépített acél- és kábelanyag tömege: 5 000 t + 1300 t kábel
Forgalomba helyezés napja: 1964. november 21.
A szerkezet építésének évei: 1961-64

Az újjáépítendő hídra három alternatív terv készült, egy lánchíd, egy felsőpályás gerendahíd és egy korszerű kábelhíd. Mindhárom a régi híd nyílásbeosztásával, mindegyiken egyformán hatnyomú kocsipályával és kétoldali járdával. A lánchidas változatot, 10.500 tonnát meghaladó túlzott acéligénye, a felsőpályás gerendahidat otromba és a városképbe nem illő megjelenése miatt kellett elvetni. A választás így egyértelműen a korszerű kábelhídra esett, amelynek vonalvezetése, nyílásbeosztása követi a régi hídét. Tervezte Sávoly Pál a Uvaterv kollektívájával, Szánthó Pál, Sigrai Tibor, Petur Alajos, Kékedy Pál, Loykó Miklós, Knébel Jenő, Kemény Ádám és Kozma Károly.
Az 1959. október 15-i, kormányszintű döntést követően, 1960 tavaszán, az építési munkák a felrobbantott híd megmaradt pesti pilonjának bontásával és az alépítményi munkákkal indultak meg.
A régi alépítmények részben felhasználhatók voltak. A pilonok pilléreinek csak felső 5 m magas részeit kellett átépíteni, a hídfők jelentősebb változtatásokat nem igényeltek. A föld alatti részen a lánclehorgonyzás helyett, a kábelek bekötésére alkalmas kamrák létesültek. A hídfők régi építményei eltűntek, helyükre az új hídhoz illő, funkcionális hídfőket terveztek. A budai és pesti oldalon az eredetitől alapvetően eltérő, korszerű vasbeton hídfeljárók létesültek (2. kép).

 
2. kép: Az Erzsébet híd oldalnézete és keresztmetszete. Vonalvezetése követi az eredeti lánchidét

Az új híd merevítőtartója tömör, gerinclemezes, folytatólagos tartó, amelyet a középső nyílásban a tartókábelek hordoznak. A rövid szélső nyílások fölötti hídpályaszerkezetek nincsenek felfüggesztve. A híd kocsipálya-szerkezete acél, ortotróp lemez. Korrózióvédő és szigetelőréteg közbeiktatásával az aszfaltburkolat közvetlenül föléje került. Az acéllemezt hosszbordák merevítik, melyek kereszttartókon nyugszanak. A kereszttartók közül minden hetedik fokereszttartó. Ezek vannak a főtartókábelekre felfüggesztve és hordják a pályaszerkezetet. A híd főtartóit acélszerkezettel merevített kábelkötegek képezik, amelyek a vasbeton szerkezetű hídfőbe épített tömbökbe vannak horgonyozva.
A pilonkapuzatok kétlábú keretek. Oszlopaik fölfelé egymáshoz bakszerűen  közelednek,  alul  a  pilonsaruk csapjának irányában mereven támaszkodnak. A pálya alatt, annak közelében a keretlábakat előre feszített acélszerkezetű vonórúd köti össze. Statikai jellege tehát „lapokra támaszkodó vonórudas keret". A hídtengellyel párhuzamos síkban, a kapuzat oszlopai szabályszerű ingaoszlopokat képeznek. Közöttük halad át folytatólagosan az acél pályaszerkezet és vele együtt - megszakítás nélkül - a merevítőtartó (3. és 4. kép).

3. kép: A kapuzat előszerelése a Ganz-MÁVAG lágymányosi telepén
 
4. kép: A kapuzat helyszíni szerelése

A pilonoszlopok felülete hullámszerűen tagozott. Oldalnézetben három, elölnézetben két bemélyedés - kanelura - tagolja. Ez az elrendezés feleslegessé teszi a függőleges irányú merevítéseket. Ezt a hídépítésben még egészen újszerű szerkezetet a tervező esztétikai megfontolás alapján választotta (5., 6. és 7. kép).

5. kép: A szerelőszőnyeg építése
 
6. kép: Az épülő híd az elkészült szerelőszőnyeggel
 
7. kép: Kábelszerelés

A két tartókábel egy-egy kábelköteg, 61 db elemi kábelből összeállítva, amelyek párhuzamosan futnak egymással. A kábelköteg befoglaló formája csúcsára állított szabályos hatszög. A kábeleknek a horgonyzás és a pilon-fő közötti részeit további 5-5 elemi kábel erősíti meg. Ezek a hatszögű köteg tetején fekszenek és a pilon-főn elhelyezett kábelsaru közvetítésével, magába a pilon-fejbe vannak behorgonyozva. Az elemi kábelt 115 db patentírozott huzalból sodorták. E huzalok részben Z- és ék alakúak, részben kör keresztmetszetűek.
A kábeltuskókat bebetonozott acél rudak horgonyozzák le. A kábel olyan tuskóba van bekötve, amelyen három furat van. Mindegyikbe egy-egy kör keresztmetszetű és csavarmenettel végződő  rúdvas  illik,   így   minden egyes elemi kábel három rúdvasra adja át húzóerejét (8/a., 8/b. és 9. kép).

8/a. kép: A pályaegységek szerelése nyílásközépen kezdődött
 
8/b. kép: A 10 m hosszú, közel 100 tonnás elemeket az uszályról úszódaruk emelték a helyükre
 
9. kép: A pályaegységeket a kábelsarun átvetett és a járdakonzolokba kötött függesztő kötelek tartják

A hídpályát és vele a merevítőtartót 10 méterenként a két tartókábel-kötegre függesztették fel. A függesztőelem a tartókábelekre szorított öntöttvas bilincsen átvetett kábelkötél. A főtartókábelek és az öntöttvas bilincsek között az erők súrlódással adódnak át (10. kép).

10. kép: Az utolsó pályaegység beemelése

A helyszíni acélszerkezet szerelési munka 1962 szeptemberében vette kezdetét. Elsőként a kapuzatok oszlopait építették fel toronydaruval. A merevítőtartókat és a pályaszerkezetnek a szélső nyílásokba kerülő részeit állványon szerelték. A tartó kábelköteg összeépítése elemi kábelek egyenkénti áthúzásából és szabályozásából állt. Az első, ún. iránykábelt 1963. július 11-én húzták át. Az utolsó kábel október 9-én került a helyére. A középső nyílás szerelésének alapfeltétele volt, hogy a hidat a merevítőtartó nyitott állapotában szabályozhassák be. Ezért a hídszakaszokat 10 m-es hosszban, ideiglenes csuklókapcsolatokkal akasztották be. A 290 m hosszú medernyílást a Duna jobb partján, az Összekötő vasúti híd előtt elhelyezkedő szerelőtelepen állították össze (három szakaszban). A közel 100 tonna súlyú, 10 m hosszú, 20 m széles szerelési egységeket - összesen huszonhetet innen úsztatták fel a Lánchíd alatti budai rakparton lévő tároló területre. Ezeket - a nyílás közepén kezdve, jobbrabalra haladva - két úszódaru segítségével, 1964. április 14-e és július 15-e között emelték helyükre. Terv szerint meghatározott ballasztterhelés felhordása után, a függesztőkön elvégezték a kisebb kiigazításokat és csak ezután szegecselték be véglegesen a merevítőtartók illesztéseit.
A kocsipálya 7 cm vastag aszfaltburkolatát közvetlenül az acéllemezre helyezték, miután az, cinkszórásos korrózióvédelmet kapott. A védett felületre jól tapadó, vékony bitumenréteget kentek, majd egy réteg mastixot terítettek el és ezután következett a kétrétegű aszfalt. A szélső nyílások fölötti meredek kezdő szakaszokon hullámvonalban elhelyezett csúszásgátló szalagvasakat hegesztettek a pályalemezre. A hidat alkalmassá tették a villamosvasút átvezetésére is. A vágányokat az úttest közepén, az acéllemezhez hegesztett blokksínek alkották. A járdák külső oldalán ízléses, korszerű korlátot helyeztek el, belső szélére pedig azt a 40 kandelábert, amely a hidat megvilágító higanygőz lámpákat tartja (11. kép).

11. kép: Próbaterhelés

Az építkezést a Földalatti Vasút Vállalat részéről Sávos Károly és Fazakas György  felügyelték.  Az  alépítményi munkákat és hídfeljárókat a Hídépítő Vállalat készítette el, Penkala Tibor, Petik Ernő és Nagy István vezetésével. A híd acél felszerkezetét - Massányi Károly főmérnök vezetésével - a Ganz-MÁVAG építette. A gyártást és előszerelést Domanovszky Sándor, a helyszíni szerelést Fekete János, Vogt Károly és Ruszák István irányította (12. kép).

12. kép: Hidavatás: 1964. november 21-e. A szalagátvágást követően az ünneplők átvonulnak a hídon. Sokak szerint ez volt az igazi próbaterhelés

Az Erzsébet híd 1964. november 21-i forgalomba helyezésével befejeződött a robbantások révén tönkretett budapesti Duna-hidak újjáépítése.
A kocsipálya burkolatán a híd forgalomba helyezését követően, már az első nyáron - 1965-ben - kisebb hullámosodás keletkezett. Az egyenetlenségek az idő múlásával mind jobban erősödtek, különösen a középső hídnyílásnak azon a részén, amelyen a járművek a híd közepe felé, tehát fölfelé haladnak.
A hullámosodás - az aszfaltburkolat megcsúszása a mastix rétegen és felgyűrődése a kereszttartókon - a járműveknek egyre kevésbé tűrhető zökkenőket okozott, a keletkező dinamikus hatások pedig veszélyeztették a híd szerkezetét. Ezért az útburkolatot 1975 nyarán felszedték.
Eltávolították a villamossíneket is a hídról, miután a kelet-nyugati metró üzembe helyezése feleslegessé tette a villamosvonal fenntartását. Az ortotróp lemezre mindenütt csúszásgátló szalagvasakat hegesztettek, majd az aszfaltburkolatot megfelelő összetételű anyaggal helyreállították. A munkát a forgalom fenntartása mellett 1975. május 22. és szeptember 3. között végezték.
Az idők folyamán a járdákat kívülről szegélyező létrakorlát, a hóolvadást siettető sózás hatására, a korlátpálcák töveinél erősen kimaródott és kezdett veszélyessé válni. A biztonsági szempontból méltán kifogásolható állapot megszűntetése érdekében az U keresztmetszetű pálcákat még idejében, 1985-ben tömör keresztmetszetű pálcákkal cserélték ki. Ezáltal a híd külső képe semmit sem változott.
Öt évre rá, 1990-91-ben a járdák vasbeton pallóit cserélték ki acéllemezre. Ez a munka egybeesett a vizsgálójárda építésével a hídpálya alatt, ami által egyszerűbben lehetett a karbantartási és kisebb javítási munkákat elvégezni, mert nem kellett ideiglenes állványokat építeni.
Nagyobb szabású munkát végzett 2001-ben a híd budai hídfőjét felújítva a vasbeton szerkezetű lehajtókon a Hídépítő Rt. A szerkezetben eredetileg, a dilatációs lehetőséget elvileg biztosító megszakítások épültek, amelyeknek szükségességét az idő nem igazolta.
A vasbeton szerkezetet folytatólagossá tették, s e célból a vasalást megfelelően kiegészítették. A híd és a feljáró találkozásánál a dilatációs szerkezetet vízzáró szerkezettel váltották fel. A felszerkezet korrózió védelmi felújítását 1998-2004 közt - több ütemben a Hídtechnika Kft. végezte el (13., 14. és 15. kép).

13. kép: Korrózióvédelem 1998-ban
 
14. kép: A felújított budai lehajtók
 
 
15. kép: A budai hídfeljáró napjainkban

A hídon a csúcsforgalom óráiban gyakran előfordul, hogy a járművek haladását torlódó kocsisor akadályozza, vagy hátráltatja, ami azt a benyomást kelti, mintha a híd nem lenne elég széles a forgalom átbocsátására. Ez helytelen következtetés annál is inkább, mert az ugyanolyan széles Árpád hídon közel másfélszer annyi jármű halad át naponta, mint az Erzsébet hídon.
A torlódást a keresztirányú forgalom okozza, mely a hídról lehajtó kocsisort megállítja, és várakozásra kényszeríti: Pest felé haladva a Múzeum kőrútnál torlódik össze a kocsisor, s a „dugó" a Kossuth Lajos utcán át, a Ferenciek terére és a Szabadsajtó úton át az Erzsébet hídra is kiterjed, reggelenként még Budán is érezteti hatását.
Ellenirányban a Szirtes útnál torlódik a kocsisor, kettős sorokban állja tele a Hegyalja utat és a torlódás délutánonként a hidat is ellepi. Hatása már a Ferenciek terén is észlelhető. A hídon a szélső forgalmi sávból elvben akadálytalanul lehetne jobbra kis ívben lehajtani. Ezt a sávot azok a járművek torlaszolják el, melyek ugyancsak a Hegyalja út felé haladnának és a középső sávba való besorolásra várnak. A torlódások megszűntetésének kézenfekvő módja lenne a keresztirányú forgalom szintbeli elkülönítése, amire a Múzeum kőrútnál reális lehetőség nincs. A Szirtes útnál viszont még az egyszintű forgalomirányítás lehetőségei sincsenek kimerítve (úttest szélesítés, balkanyar tiltás, kétfázisú forgalomirányítás, stb.). (16. kép)

16. kép: Az Erzsébet híd hídfőben a templomot elkerülő fel-, lehajtó híddal, valamint a Budán kialakított lehajtó rendszerrel

2003. október 10-én tudományos konferencia keretében előadássorozaton, kiállításon és helyszíni bemutatón lehetett megismerni a száz éves híd történetét. S emlékezni arra, hogy az új Erzsébet hidat negyven éve adták át a forgalomnak.
A budai hídfő déli oldalán a híd alkotóit megörökítő emléktáblát avattak (17. kép).

17. kép: Az Erzsébet híd budai hídfőjén elhelyezett emléktábla

Budapest panorámája elképzelhetetlen a látványos szerkezetű Erzsébet híd nélkül. A híd méltán része a világörökségnek.
 
További szolgáltatásaim:
 
Potos idő
 
számláló
Indulás: 2007-03-03
 
Naptár
2024. Szeptember
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
pagesrank

Google Pagerank, SEO tools

 
Bontás árak Budapesten
 
Vakolás árak Budapesten
 
Falazás árak Budapesten
 
Betonozás árak Budapesten
 
Gipszkartonozási árak Budapesten
 
Szobafestés árak Budapesten
 
Burkolás árak Budapesten
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?