Kőműves, burkoló, szobafestő, lakásfelújítás, falazás, vakolás, betonozás, ,szobafestés, festés, mázolás, tapétázás,
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Felujítás és építés! Tel: +36 20 594 0260
 
Aktuális árak
 
Lakásfelújítási munkák Árak
 
Építkezőknek ,telek és lakásvásárlknak
 
Éptőmesterség
 
Budapesti hidak tőrténete. V.

Összekötő vasúti 1873-76 új       5,2   1v keszon K ?  
1910-13 átépítés       11,0   1x2 v keszon F 4385  
1946-53 proviz. 472 4+5 98 5,2   2x1 v   F,A 2315  
1948-53 újjáépítés     98 2x7,3   2x1 v   F 6400  

A hidak állapotát hídmesteri hálózat kiépítésével az FKF Rt. rendeletek, előírások szerint meghatározott időpontokban ellenőrzi, vizsgálja és ennek eredményét a hidak törzslapjaira bejegyzi. A felmerülő szükséges intézkedésekre, beavatkozásokra javaslatot tesz és a kezelő elrendelésére azok végrehajtásáról gondoskodik.
A budapesti közúti Duna- és Dunaághidak együttes hossza eléri az 5 300 métert, vasszerkezetének tömege meghaladja a 60.000 tonnát. A vasszerkezetek szakszerű, több rétegű mázolása évente átlag öt vagont meghaladó mennyiségű festékanyagot igényel.
A hídépítés fejlődése
Az ipari forradalom a XIX. század fejlődését követve, a XX. században tovább folytatódott és a hídépítő iparban is kezdettől fogva érvényesült. Érdekes fejleményekkel járt ez a fejlődés az alapozásoknál. Duna-hídjaink építése erre is egyedülálló „látványos" sorozatot tudna bemutatni, ha annak eredményei nem nyugodnának mélyen a föld alatt.
Clark Ádám a Lánchíd pilléreinek és hídfőinek alapozását nyílt víztartással oldotta meg. Ennek érdekében több ezer cölöpöt veretett a Duna medrébe cölöpverő „gépekkel", melyeket egyenként 20 ember hórukkra, vagy énekszóra működtetett. Az Árpád híd alépítményeinél alkalmazták a nyíltvíztartást, kihasználva a kiscelli anyag magas fekvését, azonban már korszerűbb eszközökkel (1939-ben).
Hídjaink túlnyomó része pneumatikus szekrényalapozással (eleinte acélból, majd később vasbetonból) épült, s az annak idején szinte egyedülálló, korszerű módszer Magyarországon egészen a második világháború végéig uralta a mélyépítőipart. Különleges eset volt 1937-ben, a Margit híd szélesítése céljából a mederpillérek meghosszabbítása. Nagyobb méretű szekrényt kellett lesüllyeszteni, mert az elegendő kis méretűben a keszonmunkás nem tudott volna dolgozni. A megnagyított munkatér felszíni nyomai ma is láthatók a híd járdáinak kis erkélyeiről a pilléreknél.
A Kossuth híd alapozása már a nagyipar eszközeivel ment végbe, tört részére csökkentve az alapozások végrehajtására szánt időt. Később a mederpilléreknél is korszerű cölöpözést alkalmaztak. A vasszerkezetek szereléséhez szükséges állványok és kapcsolatok is látványosan mentek át az ipari forradalom által diktált fejlődésen. Ennek egyes állomásai: Clark Ádám úszó munkahídja, az Erzsébet híd állványerdeje (1903), az acélszerkezetek szabad szerelése, a Szabadság híd 240 tonnás középső tagjainak két túlterhelt úszódaruval, állványok nélküli helyretétele (1946), végül az új Erzsébet híd építése (1963-64), az Árpád híd szélesítése (1984), a Hárosi híd és a Lágymányosi híd teljes szerelő munkájának úszódaruval való végrehajtása. A kapcsolatok őseredeti formáját, a szegecselést hídjaink újjáépítése idején, több helyen és alkalommal, kiegészítette a nagyszilárdságú feszített (NF) csavarok alkalmazása, valamint a hegesztés, mely az erre alkalmas anyagok előállításával és technológia kifejlesztésével újabb hidak tervezésében - a súlycsökkentés által - is szabadabbá tette a tervezőmérnök kezét.
A múlt század második felében nagyobb hangsúlyt kaptak Magyarországon is a szabványok, a típusok, a típustervek, továbbá a különféle előírások és szabályzatok. Ezeknek célja a munka gazdaságosságának szolgálata a biztonság sérelme nélkül. Hasonló céllal terjedtek el a különféle munkagépek, robotok és automaták az emberi fizikai munka helyettesítésére, továbbá a számítógépek különféle formái a szellemi munka helyén. Ma már mindkettő nélkülözhetetlen, mert olyan teljesítményekre is képes, amely kétkezi, illetve emberi agymunkával belátható idő alatt megoldhatatlan. A hídépítés terén ennek a folyamatnak nagyon sok előnye mutatkozik és hozzájárul a tervezés és a kivitelezés műszaki és gazdasági színvonalának emeléséhez. A nagyipar és az előregyártás benyomulását a hídépítő iparba nem lehet meggátolni, de kifogásolni sem. A mérnöki felelősség bizonyos mértékig szintén átalakulóban van, s ezt tudomásul kell venni. Elsősorban a munkavédelmi szabályzatok és egyéb előírások szankcionált betartásáért és csak sokadikként a végzett munka minőségéért és gazdaságos lebonyolításáért terheli jogi-, vagy anyagi felelősség az építésvezető mérnököt.

7. kép: A Petőfi híd
 
8. kép: Az Árpád híd
 
9. kép: A Hárosi Duna-híd

A híd építésénél, helyének megválasztásánál az építtetőnek, tervezőnek az egyre bővülő előírások betartása mellett, keresni kell a természetes környezetbe illeszkedésre a legjobb megoldást. A szempontok mérlegelése után azt az érintett hatóságokkal egyeztetve, a közvéleménnyel is megvitatva el kell fogadtatni. Ez nemcsak hosszadalmas folyamat lehet, ami a munkakezdést akadályozza, de előfordul sajnos (M0 északi hídja), hogy szűkebb csoportérdekek a közösségi akarat érvényre juttatását is elodázhatják.
Az előírásokban jobban kifejezésre kell jutnia, hogy a híd karbantartásának mikéntjét már a terv kialakításánál biztosítani kell.
Forgalom, a Duna-hidak kapacitása
A Duna-hidak elhelyezése döntően befolyásolta a főváros főútvonal-hálózatának kialakulását és a városrendezési tervek készítésének egyik legfontosabb, a földrajzi tényezőkkel szinte egyenértékű alapja. A főváros ütőereit alkotó főútvonalak rendre a hídfőkhöz vezetnek, s onnan indulnak ki. A hidak a főváros közúti közlekedésének is legfontosabb gyűjtőpontjai, ahol a forgalom a legnagyobb mértékben halmozódik. A kezdeti időben a hangsúly a gyalogosforgalomra esett. A félmilliós Budapesten évente tízmillióan gyalogoltak át a hídon, s számuk megkétszereződött, amikor a lélekszám elérte a milliót.
A gyalogos átkelők száma a főváros lakos-számának növekedésével tovább emelkedett és az 1930-as évek elején érte el csúcsértéket. Ekkor a főváros lakosságának száma - a külvárosokkal együtt — már megközelítette a kétmilliót és a hidakon egy év alatt átgyalogolók száma meghaladta a harmincmilliót. Az ezt követő években azonban már erősen érvényesültek olyan gazdasági és egyéb hatások, amelyek a hidakon a gyalogosok számának fokozatos csökkenését okozták. Ebben a folyamatban csak átmeneti változást hoztak az 194548. évek, amikor is az összes Duna-híd felrobbantása után, az ideiglenes hidakon nem vezetett át a villamos és gyaloglásra kényszerült mindenki, aki egyik partról a másikra igyekezett és nem várt a komphajóra. Ebben az időben naponta kétszázezren gyalogoltak át a pontonhidakon és a Kossuth hídon. Az átgyalogolók éves csúcsszáma 1950-re megfeleződött, 1970-re tízmillió alá esett és ma már csekély.
El lehet tűnődni azon, hogy mi az oka ennek a csökkenésnek. Bizonyára közel járunk az igazsághoz, ha az okok között elsőként a közforgalmú közlekedés, tehát a villamos, az autóbusz és a metró szerepét említjük. Ez azonban nem lehet az egyedüli ok. Meghatározó a mai ember életmódjában fokozatosan bekövetkezett változás is, amely egyre kevesebb időt enged a közlekedésnek, de annál több teret nyit - a saját használatú autó révén - az egészségre is káros kényelemkeresésnek.
A gyalogosforgalomra vonatkozó számadatokat táblázat szemlélteti. A táblázat az egy év alatt átkelt gyalogosok számát tünteti fel millióban, 1920 előtt a hídvám bevételekből, azt követően a tényleges számlálásokból számítva (1. táblázat).
A budapesti hidak gyalogosforgalma (millió/év)

Híd 1875 1890 1900 1910 1931 1950 1965
Margit híd - 2,9 4,8 4,0 8,2 4,3 4,5
Lánchíd 9,8 10,2 9,5 4,6 9,2 3,8 1,8
Erzsébet híd       4,2 7,8 - 1,8
Ferenc József, ill. Szabadság híd - - 4,1 5,6 8,4 5,7 2,6
Átkelések összesen 9,8 13,1 18,4 18,4 33,6 13,8  
 
10,7
1. táblázat

Fordított a helyzet a közúti járművek forgalmát illetően. A számértékek állandó emelkedést mutatnak, s ez az emelkedés napjainkban is tart. A táblázat az egy nap alatt átkelt járművek számát ezrekben tünteti fel, 1954-ig egyszerű összegzéssel, később egységjárműre számítva.
A közforgalmú járművek utasforgalmában a hidak a kelet-nyugati metróvonal megnyitásáig igen nagy fontosságúak voltak, azóta jelentőségük lényegesen csökkent. Az Erzsébet hídon megszűnt a villamosközlekedés, a Szabadság hídon előreláthatóan a négyes metróvonal kiépítésével megszűnhet. A Margit hídon, a Petőfi hídon és az Árpád hídon azonban hosszabb távlatban is számolni kell a villamos jelenlétével (2. táblázat).
A budapesti Duna-hidak közúti járműforgalma (ezer/nap)

Híd 1931 1943 1954 1966 1980 1990 2002
Árpád híd     4,9 17,8 55,8 92,7 148,0
Margit híd 7,4 13,6 10,2 25,5 57,1 70,8 87,0
Kossuth híd     4,0        
Lánchíd 9,3 9,6 10,0 24,2 35,1 31,1 35,2
Erzsébet híd 3,7 7,1   17,9 89,4 84,1 101,2
Szabadság híd 7,3 8,0 7,7 13,6 36,5 30,5 16,5
Petőfi híd   5,6 7,6 29,3 60,0 78,7 75,7
Lágymányosi híd             88,6
Hárosi híd             49,8
Átkelések összesen 27,7 43,9 44,4 128,3 333,9 387,9  
 
602,0
2. táblázat

Ez idő szerint villamoson és autóbuszon 740 ezer ember utazik át a hidakon naponta. A kelet-nyugati metróvonal üzembe helyezése leginkább a Margit híd és a Lánchíd forgalmának alakulásában éreztette hatását és az Erzsébet híd villamos utasforgalmából is sokat elvont, ezáltal vált lehetővé az Erzsébet hídi villamos forgalom megszűntetése (1973) - (3. táblázat és 4. táblázat).
A budapesti hidak villamos utasforgalma (ezer/nap)

Híd 1933 1943 1954 1965 1981 1990 2002
Árpád híd     24,0 30,3 174,3 62,3 63,6
Margit híd 87,2 200,5 183,8 133,2 104,1 124,6 128,6
Erzsébet híd 71,9 147,0   84,7      
Szabadság híd 49,5 101,0 153,9 122,3 82,3 72,7 89,1
Petőfi híd   45,0 73,2 91,1 117,0 108,2 83,6
Átkelések összesen: 208,6 493,5 434,9 461,6 320,7 367,8  
 
 

 
További szolgáltatásaim:
 
Potos idő
 
számláló
Indulás: 2007-03-03
 
Naptár
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
pagesrank

Google Pagerank, SEO tools

 
Bontás árak Budapesten
 
Vakolás árak Budapesten
 
Falazás árak Budapesten
 
Betonozás árak Budapesten
 
Gipszkartonozási árak Budapesten
 
Szobafestés árak Budapesten
 
Burkolás árak Budapesten
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?