Kőműves, burkoló, szobafestő, lakásfelújítás, falazás, vakolás, betonozás, ,szobafestés, festés, mázolás, tapétázás,
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Felujítás és építés! Tel: +36 20 594 0260
 
Aktuális árak
 
Lakásfelújítási munkák Árak
 
Építkezőknek ,telek és lakásvásárlknak
 
Éptőmesterség
 
Budapesti hidak tőrténete. III.

                                                    

Hídjai éltetik az ország fővárosát
 
A jó Dunai átkelés várost teremt
Évszázadok során bebizonyosodott, hogy Pest-Budát a dunai átkelés kedvező lehetőségei hozták létre, forgalmuk megsokszorozta, felduzzasztottá, fejlesztette ezt a kettős települést. A visszafejlődések és a pangások is egyaránt és egyformán érintették mind a települést, mind az átkelést.
A dunai átkelések primitív formái - a révek, a kompok, a repülőhidak - a település alakulására  csupán  mérsékelt hatással voltak. A kikötőhelyhez vezető utakon és azok mentén várakozóhelyek, pihenőhelyek, szálláshelyek és étkezőhelyek létesítését serkentették. Lényegesen nagyobb volt a hatása az első hajóhíd felállításának, amelynek következtében Pest városában kisebb terek alakultak ki, házak egész sora épült fel (Kishíd utca, Nagyhíd utca).

1. kép: A Széchenyi lánchíd

A település és a híd egymásra hatása valójában csak az állandó híd megépítésekor bontakozott ki, amelynek igényét Pest és Buda városok gyors fejlődése fokozta. A Lánchíd felépítésének hatására a pesti oldalon tágas előtér és széles utcahálózat alakult ki, a budai oldalon pedig - a mai Clark Ádám téren - házakat bontottak le és megépítették az Alagutat. Ekkor kezdett tudatossá válni az a gondolat, hogy a Duna partján levő két független szabad királyi város voltaképpen egyazon település, amely a Duna két partján egyazon okból fejlődött várossá. A dunai átkelés tette ezt a két települést egy várossá és a Lánchíd volt az első építménye annak a Budapestnek, amely forma szerint csak huszonöt évvel később született meg, Pest és Buda egyesítésével. A Lánchidat követően épített többi hídnak a város fejlődésére gyakorolt befolyása még a Lánchídénál is nagyobb volt. A Margit híd pesti hídfőjéig kiépítették a Nagykörutat, amely annak előtte csak a Nyugati pályaudvarig terjedt, létrehozták a mai Jászai Mari teret, kisajátítva az ottani telkeket. A budai oldalon lebontották az Irgalmasrend épülettömbjének azt a részét, amely a jelenlegi kiszélesített Margit körút területére is kiterjedt, hogy alkalmas előteret és hídfeljárókat létesíthessenek.
A Ferenc József híd (ma Szabadság híd) építésével kapcsolatban a Mészáros utcát (ma Vámház körút) meghoszszabbították a hídig. Ez az utca csak a Lipót utcáig (ma Váci utca) terjedt, s hogy meghosszabbíthassák le kellett bontani azt a háztömböt, amely a jelenlegi Fővám tér északi felét elfoglalta. A Károly körút déli fele a Fővámházig (ma Közgazdaságtudományi Egyetem) azelőtt is közterület volt, Só tér volt a neve. A budai oldalon a híd megépítése elindította a Lágymányos fejlődését. A Promontori úton (ma Budafoki út) és a Fehérvári úton {ma Bartók Béla útnak a hídtól a körtérig terjedő szakasza) a házak sora épült fel.

2. kép: A Margit híd

Igen jelentős városrendezési tervezést és sok épületbontást tett szükségessé az Erzsébet híd építése. Nehezítette az objektív döntést, hogy a múlt század végén még egyáltalában nem voltak tisztában a városrészek, vagy egyes épületek, épülettömbök újjáépítésének szempontjaival és jogi-közgazdasági hátterével. A régi időkből fennmaradt épületek értékelése is ingatag alapon állott. A híd tengelyét az akkori belváros közepére akarták irányítani, összekötve az oda tartó útvonalakkal. Csakhogy a belváros beépült házakkal és keskeny utcákkal. Középpontjában éppen az a két templomtorony állt, amelynek irányába a Pestre tartó fuvarosok a kocsirudat állították, amikor a láthatáron feltűnt (a Kerepesi út, az Üllői út és a Váci út nyomvonalai a régi városhatár közelében mind, egészen pontosan a templomtornyokra mutatnak). Az akkori városrendezők éveken át vitatkoztak a megoldás lehetőségein, végül félmegoldás született: a Belvárosi templom „ideiglenesen" a helyén maradhatott. A Hatvani utca (ma Kossuth Lajos utca) kiszélesítése révén a hidat közvetlenül összekötötték a Kerepesi úttal (ma Rákóczi út), a jelenlegi Ferenciek tere és környéke helyén számos kis épületet lebontottak. E bontások áldozata lett a pesti Városháza is, amely a korabeli ábrázolások kedvelt témája volt. A Boráros téri híd esetében már nem merültek fel a korábbiakéhoz hasonló városrendezési problémák. A városrendezési tervek jó előre elkészültek és azok készítése során a tervezők már számoltak híd létesítésének lehetőségeivel. Nem úgy az Árpád híd építésekor, ahol a Duna jobb partján a település kifejlődött, még mielőtt a híd létesítése szóba került volna. A pesti oldalon a Róbert Károly körútra vonatkozó városrendezési terv a hídfő helyét elég szűk határok között szabta meg. A budai oldalon a híd és a Vörösvári út összekötését kellett megoldani, ezért sok épületet bontottak le és utat jelöltek ki. Azonban erős túlzás az az állítás, hogy a híd létrejötte váltotta ki azt a kiterjedt városrendezési tevékenységet, amely az egész óbudai városrészt megújította. Ez csak oly mértékig igaz, hogy az Árpád híd is egyike azoknak az építményeknek, amelyek az újjáépített Óbudát modern városrésszé teszik.
A vasúti hidak elhelyezése Budapesten, sem a déli összekötő vasút, sem az esztergomi vasútvonal hídja esetében, nem vetett fel városrendezési kérdéseket, miután olyan időben és olyan helyen épültek, amely jóval kívül esett a beépítésre szánt területen. A hozzá vezető vasútvonalakkal együtt, később ezeket a hidakat is adottságként vették figyelembe a városrendezési tervek készítésekor, így, amidőn a város kiterjedése elérte és túlhaladta e területeket, a hidak már beilleszkedtek a tervekbe és környezetük beépítésének, valamint a területek hasznosításának meghatározóivá váltak.
A délen felépült két új híd a már kialakult városrendezési tervhez illeszkedik. A hídhoz csatlakozó utak vonalvezetését ezekhez igazodva alakították ki. A Lágymányosi hídnál mindkét parton, már jelentős kultúrközpontok alakultak ki Budán az Egyetemi Negyed, Pesten az új Nemzeti Színház és a Művészetek Palotája.
A hidak városképi hatása
Annak ellenére, hogy a hidak elsősorban funkciójukkal vesznek részt a település várossá formálásában; megjelenésükkel, monumentális kialakításukkal olyannyira fontos tényezői lettek a város panorámájának, hogy minden más építménynél jobban jellemzik Budapestet. A város belső területén négy híd íveli át a Dunát; a Margit híd, a Lánchíd, az Erzsébet híd és a Szabadság híd. Közülük a három utóbbi a Várhegy és a Gellérthegy meredek lejtőinek közvetlen szomszédságában döntően részt vesz a főváros képének függőleges tagozódásában. Ez a három híd a Dunának belső, szűk szakaszán, mintegy közvetít a partra leomló hegy és a túlparti síkság között.
A Margit híd a szétterülő városképbe illeszkedik bele szervesen. Nyugodt, vízszintes vonalakkal követi a szétterülő tájat és érzékelteti a nagyobbodó dimenziókat. Ez a tetszetős formájú mérnöki alkotás Budapest látképének ma már nélkülözhetetlen eleme. A Margitszigetet övező két egyforma szélességű Duna-ágat merőlegesen, szimmetrikusan három-három ívvel szeli át, közepén erős töréssel. A Duna itt szélesedő szakaszát képileg lezárja ugyan, mégis átlátást enged a külső városrészekre, illetve a távolabbi hegyláncra.
A Lánchíd Budapest egyik legszebb építészeti alkotása, valamennyi híd közül a legharmonikusabb, a legintimebb hatású.
Az Erzsébet híd mind régi, mind újjáépített alakjában a könnyedséget juttatja kifejezésre.
A Szabadság híd műszaki érdekességet öltöztet esztétikus formába, míg a Margit híd az erőt, a megnyugtató biztonságot érzékelteti. Egymástól ennyire eltérő karakterű négy híddal a világnak egyetlen városa sem rendelkezik, s e megállapításhoz szerénytelenség nélkül hozzátehetjük, hogy mindegyik híd a maga nemében remekbe szabott alkotás.
Két vasúti hidunk rácsos gerendahídként épült. Közúti hídjaink között is akad példa rácsos hídra, ez a Petőfi híd. Gerendatartókon nyugszik az Árpád híd is, azonban itt a tartók tömör gerinclemezzel készültek.
A Duna két ágát áthidaló Árpád híd, sima vonalával, megnyugtató módon illeszkedik bele a domborzatoktól mentes alföldi jellegű táj képébe. Ezt teszik az összes peremkerületi hidak. Ezekben a hidakban az egyenes vonalak uralkodnak, s bár a vasúti hidak alsópályásak, mégsem zavarják meg a feltáruló városképet, abban szerényen foglalják el helyüket, átengedve a hangsúlyt a közelben lévő, égre törő építményeknek. A hídfők közelében a magasháztömbök, a gyárépületek, a gáztartályok, a távvezeték oszlopok, a gyárkémények határozzák meg a város jellegét.
A Hárosi és a Lágymányosi híd a korszerű állandó magasságú gerendatartóival beleilleszkedik a síkvidéki környezetbe. Az utóbbinál a pillérek feletti acéloszlopra függesztett gerendaszerkezet markánsan kiemelkedik a mögötte levő vasúti híd látványából.
Valamelyest más a városkép kapcsolata a Petőfi híddal. Ez a híd - bár felsőpályás - rácsos szerkezetével mégis erősen magára vonja a szemlélő figyelmét. A rálátás lehetőségei is lényegesen jobbak, mint a külvárosi hidak esetében. A városképbe illeszkedése talán leginkább a Margit hídéhoz hasonlítható, mert zárja a Dunára nyúló hegyek köré csoportosult város látképét, bár talán korántsem olyan magas szintű esztétikai igénnyel, mint északabbra fekvő társai. Ennek ellenére pozitív jellemzője Budapest panorámájának és folytatja, illetve kiegészíti a Duna fővárosi szakaszán levő áthidalások ritnúkáját, a budapesti városkép e jellegzetességét. Ez a ritmika igazodik a Duna meder természet adta alakulásához és a szigetekhez. Nem öncél, hanem a természetes adottságok ügyes kihasználása és a folyami hidak együttesének olyan egyedi bemutatója, mely sehol másutt meg nem ismételhető.

3. kép: Az Összekötő vasúti híd és a Lágymányosi híd

Érdemes a dunai átkelések fejlődését a külső megjelenési forma szemszögéből is figyelemmel kísérni, tehát a látható képhatást is megfigyelni. A rév és a komp esetében még nemigen beszélhetünk képhatásról, azonban az év nagyobb részében fennálló hajóhíd már jelentős mértékben befolyásolta a városképet, ami a korabeli ábrázolások témaválasztásaiból is kitűnik. A XVIII. század közepén és az azt megelőző időben készített városképek között alig akad olyan, amely a hajóhidat, később pedig a Lánchidat ne ábrázolná. A híd döntő városképi hatásának felismerése akkor még ösztönös, később azonban már tudatos. Ez utóbbit, tehát a hidak városképi hatásának korai felismerését bizonyítja, hogy a budapesti hidak megalkotói olyan hidak létesítésére törekedtek, amelyek a városkép szempontjából jelentősek. Elődeink törekvése sikerrel járt. Milyen tényezők járultak hozzá ehhez a sikerhez, tehát minek köszönhetjük azt, hogy Budapest hídjai szépek és kedvezően befolyásolják a városképet. Ebben egyfelől a híd külső megjelenésének, másrészről a híd és a városkép egymásra hatásának van kimagasló jelentősége.
Hídjaink esztétikájáról
Ebben a könyvben nincs hely részletes esztétikai fejtegetésekre, mégis — nagy általánosításokkal - megjegyezhetünk annyit, hogy a mai ember számára az a kedvező, az tetszik, ami megnyugtató hatást kelt.
Mérnöki létesítmény nem állhatja meg a helyét, ha célszerűtlen, még ha „művészi" formába is öltöztetik. A hidak kialakításában nincs divat, nincs hóbort, csak józanság, műszaki és gazdasági számítás. A célszerűség tehát az elsődleges szempont, melyen engedményt tenni nem lehet. A hídnak a helyén, teherbírónak, elég szélesnek kell lennie és ezeken kívül meg kell felelnie még sok, néha egymásnak részben ellentmondó feltételnek is. Ha valamenynyi feltétel kielégítése kifejezésre jut a híd külső alakjában, képében, tehát felidézi a szemlélőben a műszaki jóság és szépség, s velük együtt a célszerűség elengedhetetlen feltételeit, akkor a hídra való rátekintés nemcsak megnyugtató hatást kelt, de kielégíti a szemlélő komplex elvárását is.

4. kép: A Szabadság híd

Maga a célszerűség, mint feltétel nélküli követelmény, a század végén még egyáltalában nem volt tisztázott. Sok tervező rajzasztaláról kerültek ki világszerte olyan hídtervek, amelyeken a célszerűség követelményét más jellegű esztétikai követelményeknek alárendelték és olyan hidakat terveztek és alkottak, amelyeknek külső képe nem a funkciót hangsúlyozta, hanem házak, tornyok, várkastélyok architektúráját érvényesítette. Az Eskütéri és Fővámtéri hidakra (Erzsébet híd és Ferenc József híd) hirdetett 1893. évi nemzetközi tervpályázaton is lehetett erre számos példát látni.
A budapesti hidak tervezői, szerencsére, nem követték ezt az irányzatot. Számos műszaki tökéletesítést a világon elsőként úgy alkalmaztak, hogy nem titkolták el a híd funkcióját a híd külső megjelenésében, ellenkezőleg, hangsúlyt adtak annak. A magyar hídmémökök a világ legjobbjai közé tartoztak.
A két legrégebbi híd, nevezetesen az 1849-ben elkészült Lánchíd és az 1876ban elkészült Margit híd, a XX. század első felében átépült. A Lánchíd 1915ben teljesen új vasszerkezetet kapott, a Margit híd 1937-ben két kocsinyommal szélesebb lett. A második világháborút követően - az Erzsébet híd kivételével - azokat a hidakat, ahol erre mód volt, részben régi anyagukkal, illetve anyagukból építették újjá 1952ig. A Szabadság híd, a Petőfi híd és a Lánchíd korábbi alakját megtartva épült újjá, a Margit híd ívei kissé emeltebbek, merevítései egyszerűbbek lettek. Az Erzsébet hídnak csak az alépítményei maradtak a régiek, vasszerkezetéből a kábel vonalvezetése emlékeztet a régi láncéra, az egyébként teljesen új tervezésű, új konstrukció 1964ben készült el. A vasúti hidak új vasszerkezettel épültek újjá.
A múlt század utolsó évtizedében a főváros déli határánál két új szekrénytartós közúti híd épült.
Ezek egyike az MO fiárosi híd, amely különösebb esztétikai igény és függőleges tagolódás nélkül kitűnően illeszkedik a tájba. A másik, a Lágymányosi híd, öt magas pilonjával és függesztőműveivel szokatlan, ám kellemes, esztétikai élményben részesíti a szemlélődőt.
Hídtörténeti áttekintés
Valamennyi híd építését a törvényhozás rendelte el. A létesítésüket kimondó törvénycikkek nyomán kezdték meg a tervezést, majd a kivitelezést.
W.T. Clark a Lánchídra még közvetlen kapott megbízást. A XIX. században a további Duna-hidak létesítésére nemzetközi tervpályázatot írt ki a magyar kormány.
A Margit híd pályázatán első díjat a francia E. Gouin nyerte, az ő terve alapján és irányításával épült a főváros második hídja. A XIX. század végén a Szabadság és az Erzsébet híd építésére együttesen írtak ki nemzetközi pályázatot. Az első díj az Erzsébet hídra vonatkozott (német Kübler), de ezt - szerencsére - nem tartották akkor megvalósíthatónak, így magyar mérnökök Czekelius Aurél irányításával készítették a sokáig megcsodált lánchidas tervet.
A Szabadság híd második díjas tervének alkotója Feketeházy János volt, hídját a szakirodalom ma is példaként említi. A magyar mérnökök tudása felnőtt az európai élvonalhoz és nem volt meglepő a későbbiekben eredményes szereplésük.
Az első világháborút követő megváltozott körülmények között hazai tervpályázatot írtak ki a már korábban törvényben elhatározott további két új Duna-hídra, a Boráros téri (Horthy Miklós) és az Árpád hídra. Bár egyiknél sem a díjnyertes pályázat valósult meg, a lehetséges megoldások továbbfejlesztése, értékelése alapul szolgált a sikeres kiviteli terv elkészítéséhez.
A XX. század végén állami beruházásként délen épült két új Duna-hídra is több tanulmány, tervpályázat készült, keresve a legalkalmasabb megoldást.  A Lágymányosi  híd  esetében  a tervpályázati javaslatok továbbfejlesztésével 1991-ben külön esztétikai tanulmányban kilenc szóba jöhető változatot elemzett az e célból létrehozott szakbizottság. Majd már a részlettervezés során megbízói igényre az új híd erőteljesebb megjelenítése és egyben a háttéri (vasúti) híddal való összhang tartása érdekében a pillérek fölött magas acéloszlopok (pilonok) épültek. Ezekre nyílásonként két-két ferde rúd függeszti fel a gerendahidat. Ez a pilon egyben lehetőséget biztosít a különleges tükrök elhelyezésére, melyek a felfelé irányított reflektorok fényét a hídfelületre egyenletesen szórják szét.
A Lánchíd építésére részvénytársaság alakult, amely a hidat saját költségén építette fel. Annak ellenére, hogy a hídépítés költségei jóval meghaladták az előirányzottat, a költségek a vámjövedelmekből bőven megtérültek. A vonatkozó szerződés azt a kikötést tartalmazta, hogy lejártáig - 1936-ig - a hídtól egy magyar mérföld távolságon belül (8 km) nem épülhet másik híd. Ahhoz tehát, hogy a sorrendben második híd, a Margit híd megépülhessen meg kellett váltani a Lánchidat a részvénytársaságtól. A megváltást az 1870. évi X. törvénycikk rendelte el. Az erre vonatkozó szerződés szerint az állam 8,2 millió forint megváltási összeget fizetett a Lánchídért és a Fő utca 1. sz. alatti Lánchíd palotáért.
A Margit híd felépítése után a hídvámokból eredő állami bevételek tovább emelkedtek. A törvényhozás ennek ismeretében az 1885. évi XXI. törvénycikkben kimondotta, hogy ha a hídvámokból befolyó jövedelem összege meghaladja az évi 650.000 forintot, a többletet negyedik híd építésére kell fordítani. (Az 1873-77-ig felépített Összekötő vasútihíd volt Budapest harmadik hídja.) Ez 1890-ben következett be, melynek folyományaként az 1893. évi XXXIV. törvénycikk két további Duna-híd építését rendelte el (Eskütér és Fővámtér).
Ezt követően az 1908. évi XLVIII. törvénycikk intézkedett a további Dunahidak - elsősorban az óbudai Duna-híd - építéséről és a Lánchíd megerősítéséről. E törvény végrehajtását azonban az első világháború kitörése és az ezt követő változások félbeszakították, csak a Lánchíd felszerkezetének cseréje készült el 1915-ben. Az óbudai hídnak a tervezését kezdték meg, további Dunahidak építésére pedig húsz évvel később kerülhetett sor.
Az 1918. évi őszirózsás forradalom egyik vívmányaként Budapesten eltörölték a hídvámokat. Az akkori kormány egyéb intézkedéseivel együtt, a hídvámok eltörlését az 1920. évi IV. törvénycikkel hagyta jóvá az országgyűlés.

                            

 
További szolgáltatásaim:
 
Potos idő
 
számláló
Indulás: 2007-03-03
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
pagesrank

Google Pagerank, SEO tools

 
Bontás árak Budapesten
 
Vakolás árak Budapesten
 
Falazás árak Budapesten
 
Betonozás árak Budapesten
 
Gipszkartonozási árak Budapesten
 
Szobafestés árak Budapesten
 
Burkolás árak Budapesten
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal