Kőműves, burkoló, szobafestő, lakásfelújítás, falazás, vakolás, betonozás, ,szobafestés, festés, mázolás, tapétázás,
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Felujítás és építés! Tel: +36 20 594 0260
 
Aktuális árak
 
Lakásfelújítási munkák Árak
 
Építkezőknek ,telek és lakásvásárlknak
 
Éptőmesterség
 
Budapesti hidak tőrténete. XIX. A Kossuth híd

 

A Kossuth  híd
 

 

A második világháború 1945 februárjában befejeződött Budapesten. A főváros hídjai a Duna medrében feküdtek. Gyorsan felépíthető félállandó hídra volt szükség. Megépült a Kossuth híd, amely a nagy rombolás után egy évvel, már állandó összeköttetést biztosított Pest és Buda között.

Nyílásméretek: 3x27,5 + 55 + 80 + 35 + 3x27,5 m
Hídhossz: 355,0 m
Hídszélesség: 15,8 m
Kocsipálya szélesség: 7,0 m (2x1  nyomsáv)
Gyalogjárda szélesség: 2x3,3 m
Az acélszerkezet tömege: 750 t
Forgalomba helyezés: 1946. január 18.
A híd elbontása: 1960. november 15.

A  második világháborúval  kapcsolatos hadműveletek Budapesten és környékén 1945. február derekán értek véget és ekkor ébredhetett tudatára a főváros lakossága azoknak a  szörnyű  pusztításoknak, amelyek Budapestet érték. Ezek között az összes Duna-híd felrobbantása volt a legmélyebb seb, amelyet valaha is ejtettek ennek a jobb sorsra érdemes városnak a testén. Magyarország és annak fővárosa máskor is megért már háborúkat, ostromokat, pusztításokat, a visszavonuló csapatok máskor sem kímélték építményeit és közlekedési berendezéseit, hogy önmaguk számára egérutat biztosíthassanak. A pusztítás annál inkább felháborító volt és maradt is mindenkorra, mert a visszavonuló sereg számára nem jelentett semmiféle előnyt.
A károk számbavétele alapján nyilvánvalóvá vált, hogy Budapest egyetlen Duna-hídja sem  állítható  helyre gyorsan, még a legkevésbé sérült Ferenc József híd sem építhető fel a legközelebbi jégzajlásig. Nehezítette a helyzetet az a körülmény is, hogy nem csak a fővárosban, de Magyarország területén szinte az Összes nagyobb hidat felrobbantották. Így a szükséges anyagok és szerszámok előteremtése sem látszott megoldhatónak. A szállítóeszközöket a visszavonuló csapatok részben megsemmisítették, részben elhurcolták, így e tekintetben is akadályokkal kellett számolni.
Ebben a megoldhatatlannak látszó helyzetben született meg az a döntés,hogy új hidat kell létesíteni olyan helyen, ahol annak megépítését a roncsok fekvése nem akadályozza, és ahol a híd - félállandó jelleggel - mindaddig fennállhat, amíg a további hidakat helyre nem állítják. Addig is, amíg az új felépülhet, a közlekedést pontonhidakon kell fenntartani.
Az újonnan építendő félállandó jellegű híd helyéül a Batthyány tér és a Kossuth Lajos tér előtti Duna-szakasz kínálkozott a legmegfelelőbbnek. A kijelölt hídfők környezetében a közlekedési hálózatot alkalmassá lehetett tenni arra, hogy megfeleljen a hídfeljárók feladatainak, a Duna-mederben sem mutatkoztak olyan akadályok, amelyek kizárták volna a pillérek elhelyezését (2. kép).

2. kép: Tervváltozat a Kossuth hídra

A mederhídra vonatkozó első tervek fahidat ábrázoltak 7 nyílással, amelyek közül a középső, a legnagyobb,80 m lett volna, tőle jobbra és balra 45+54+45 m-es nyílások következtek mindkét oldalon. Ezzel a tervvel szemben azonban aggodalmak merültek fel: egyrészt a cölöppillérek még akkor sem nyújtottak volna kellő biztonságot, ha eléjük jégtörőket építenek, másrészt ilyen nagy nyílású fahidat Magyarországon már régóta nem építettek, hiányoztak a szükséges tapasztalatok és szakmunkások (3/a., 3/b. kép).

 
3/a, 3/b. kép: A kivitelezett Kossuth híd általános terve

Olyan megoldást kellett a tervezőknek keresniük, amely mindkét aggodalmat eloszlatja és a híd gyors felépítését, mégis lehetővé teszi. A megoldás végül is sikerült. A félállandó jellegű Kossuth híd 1946. január 18-án megnyílt a forgalom számára, hét nappal az után, hogy a pontonhidakat a jégzajlás tönkretette. Gyalogosok már január 15-én átmehettek a hídon. A helyszíni munka nyolc hónapot igényelt.
A hídnyílásokat a tervezők megváltoztatták. A három középső nyílást 55+80+55 m-es acélcsövekből hegesztett, rácsos szerkezetekkel, a hozzájuk kétoldalt csatlakozó hfdrészeket 3-3 nyílásban 27,5 m-es faszerkezetekkel hidalták át. A 9 nyílású híd tervére az adott lehetőséget, hogy a megfelelő mennyiségű acélcsövet sikerül előteremteni. Az építkezés folyamán derült ki, hogy további acélanyag felhasználására is van lehetőség, ezért a szélső 33 hídnyílásból a középső részhez csatlakozó 2-2 medemyílást rácsos vastartóval lehetett pótolni és csak az 1-1 szélső nyílás készült fából. A két szélső hídnyílás fatartóit csak 1954-ben váltották fel acéltartókkal. Ezeket a híd elbontása után Győr-Moson megyében építették be a Mosoni Duna-hídba (4. és 5. kép).

4. kép: A mederpillér terve
 
5. kép: A pillérek építése

A pillérek vasbetonból készültek. Szokványos módszerrel ez a munka túlságosan elhúzódott volna, ezért pillérenként 14 db 256 mm átmérőjű vascső cölöpöt vertek le és köréje 15 cm vastag vasbeton köpenyfalat eresztettek csörlőkkel a mederfenékig, majd azt víz alatti betonozással kitöltötték. A pillértestet a meder fenekén kimosás ellen kőhányással vették körül. Nyolc mederpillér épült meg ezzel a módszerrel öt és fél hónap alatt. Az első cölöpöt 1945. május 16-án verték le (6., 7. és 8. kép)

6. kép: A pesti szélső nyílás faszerkezelének szerelése
 
7. kép: A híd anyagainak jelentős részét a kiemelt roncsok szolgáltatták
 
8. kép: A Kossuth híd építésében kiemelkedő szakembereknek adományozott emlékérem

Ez a híd volt a Dunán az első, amelynek főtartói hegesztett szerkezetűek voltak. Anyagukat jelentős részben a kiemelt roncsok szolgáltatták, de ezen kívül, a kisebb szerkezetekhez, hossztartókhoz stb. lerombolt házakból is kerültek vasgerendák. A kocsipálya zorés-vasakra került, a gyalogjárók fapallók voltak. A híd vizsgálójárdája alumíniumból készült (9. kép).

9. kép: A Parlament körüli Duna-szakasz látképe a Kossuth híddal, valamint a már újjáépített Margit híddal és Lánchíddal 1950-ben

A Kossuth híd tervezésére alakult kollektívát Hilvert Elek és Mistéth Endre mérnökök irányították, a kivitelezést munkaközösségben a Zsigmondy Béla, Erdélyi és Vajda, valamint Fábián, Somogyi és György  vállalatok végezték. A legfelső irányítás Széchy Károly kezében összpontosult, aki abban az időben a Közlekedési Minisztérium hídosztályának vezetője volt. Az acélszerkezetet a Weiss Manfréd Rt., valamint a Győri Waggongyár készítette. Az acélszerkezet beépítését nagymértékben megkönnyítette az 1945. szeptember 22-én vízrebocsátott úszódaru, amely később a roncskiemeléseknél és a többi Duna-híd újjáépítésénél is jó szolgálatot tett, a későbbi években készült hasonló darukkal együtt.
A híd a főtartók között 7,0 m széles kocsipálya kiképzését tette lehetővé, a főtartókon kívül mindkét oldalon 3,35 m széles járda épült. A hidat 15 tonnás tehergépkocsi és 300 kg/m2 megosztó terhelés figyelembevételével méretezték (10., 11., 12. és 13. kép).

10. kép: A forgalom elől már lezárt híd látképe az 50-es évek végén
 
 
11 —12. kép: A csőszerkezetű medernyílásokat egy darabban emelik le és helyezik eI a budai rakparton az úszódaruk
 
13. kép: Pillérbontás

A hidat a gépjárműforgalom elől 1956-ban elzárták. A híd bontását 1960. március 17-én kezdték meg. Az egyes hídnyílások vasszerkezetét két úszódaru fogta meg és egy darabban tette partra, ahol azután megkezdődött feldarabolása és elszállítása. Ez a munka 1960. november 15-ére készült el. A pillérek még egy ideig a helyükön maradtak, bontásukat később lazítórobbantással, majd pneumatikus kalapáccsal végezték el. A betontörmelékeket a mederből úszódaruval emelték ki. A pillérek belsejének kiemelése után megmaradt vasbeton szekrényt uszályok közé fogták és miután a cölöpeiket belül elvágták, a megmaradt köpenyt megemelték és leúsztatták a Duna rácalmási szakaszára, ahol Kulcs-pusztánál vízszabályozási célra beépítették. A pilléreket körülvevő kőhányásokat a mederben elgereblyézték. A meder teljes kitisztítását 1963. január 2-án fejezték be.
Ma — a sorsdöntő események után —, nehéz beleélni magunkat abba a helyzetbe, amikor csak hajóval lehetett átkelni a Dunán - vagy még úgy sem. Nem járt a villamos és a mai díszes világítású főútvonalak nyüzsgő forgalmának helyén sötét, gödrös, sáros utcán gyaloglók kerülgették a targoncákat. Szerencsére elmúlt ez a világ és ez a könyv sem idézi tovább a rossz emlékeket. Helyette hajtsuk meg a zászlót azok előtt a hidászok előtt, akik annak idején a „hídcsatát" megvívták, és diadalra vitték (14. kép).

14. kép: Az egykori Kossuth híd helyét megörökítő pesti oldali emléktábla

A Kossuth híd helyét a pesti rakpart mellvédfalában a Kossuth Lajos tér felőli oldalon, a lejáró lépcsőnél Budán az Aranyhal utca torkolatával szemben, a rakparti parapet falán emléktábla jelöli.
 
További szolgáltatásaim:
 
Potos idő
 
számláló
Indulás: 2007-03-03
 
Naptár
2025. Október
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
pagesrank

Google Pagerank, SEO tools

 
Bontás árak Budapesten
 
Vakolás árak Budapesten
 
Falazás árak Budapesten
 
Betonozás árak Budapesten
 
Gipszkartonozási árak Budapesten
 
Szobafestés árak Budapesten
 
Burkolás árak Budapesten
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?